Av Silje S. Skiphamn / Faktisk.no
Publisert 20. januar 2022 kl. 13:09
I september la en mann ut et todelt bilde i en åpen norsk Facebook-gruppe. På den ene delen ser man en liten jødisk gutt med krøllete mørkt hår og et avventende smil. På jakkeslaget har han en davidstjerne.
På den andre delen er en gul stjerne med teksten «not vaccinated» i svarte bokstaver. Den er til forveksling lik stjernen som nazistene påbød jødene i Tyskland å bære under 2. verdenskrig. Forskjellen er at det sto «jøde» istedenfor «ikke vaksinert».
Mannens kommentar til bildet han delte var kort: «De nye jødene».
Dette er ikke den eneste sammenligningen mellom uvaksinerte og jøder Faktisk.no har sett det siste året. Både i åpne og lukkede Facebook-grupper hvor vaksiner og koronatiltak diskuteres, dukker det jevnlig opp referanser til nazistenes folkemord på jødene – Holocaust.
Bildet av den lille gutten ble ifølge det jødiske museet på Rhodos tatt i 1943. Museet vet ikke fornavnet hans, men skriver at gutten tilhørte familien Angel.
«Jødene på Rhodos var ikke pålagt å bære stjernen. Til ære for fotografen bærer han den som et uskyldig tegn på stolthet, istedenfor dens egentlige betydning som et symbol på forfølgelse», beskriver museet.
Året etter at bildet ble tatt, ble den lille gutten ifølge museet sendt til Auschwitz og drept. Han var én av over seks millioner som ble drept under nazistenes folkemord på jødene i perioden 1938–1945.
Faktisk.no har forsøkt å kontakte mannen som delte bildet, men har ikke fått svar. I kommentarfeltet ble han imidlertid konfrontert med at det er et valg å la seg vaksinere, mens det ikke er et valg å bli født som jøde.
– Det finnes land hvor vaksine er pålagt, og land hvor myndighetene arbeider så hardt de kan for å få gjennomslag for tvangsvaksinering. Man har forsøkt seg i Norge også. Det er hva dette dreier seg om, svarte mannen.
Faktisk.no har den siste tiden sett flere titalls ulike bilder, memes og referanser til jøder og nazistenes behandling av dem i digitale diskusjoner om vaksiner og myndighetenes tiltak.
Noen tar også referansene ut i den virkelige verden. I november delte flere et bilde av to menn utenfor Stortinget. Mellom seg holdt de et banner med teksten «VAKZINE MACHT FREI».
Faktisk.no vet ikke når bildet ble tatt, men det kan være i forbindelse med en av demonstrasjonene mot myndighetenes koronatiltak.
Slagordet på banneret og måten det er utformet på, er åpenbart inspirert av den kjente tyske parolen «Arbeit macht frei». Parolen er først og fremst kjent fra inngangen til flere av nazistenes konsentrasjonsleire under krigen, deriblant Auschwitz.
Faktisk.no har forsøkt å kontakte en av dem som delte bildet og som fikk mange reaksjoner, kommentarer og videredelinger. Kvinnen har ikke svart på vår henvendelse.
«Sprøyter istedenfor gass? Minner det ikke om Holocaust?» skrev en annen kvinne i kommentarfeltet hennes og fikk svar:
«Holocaust begynte også med segregering, forbud, innskrenking av bevegelsesfrihet, utestengelse.»
I det samme kommentarfeltet ble det også delt et bilde av det som skal være et helsepass fra nazi-Tyskland. Mannen som delte det har selv en gul stjerne med teksten «unvaccinated» som profilbilde.
«Blir vel en stjerne i panna på de uvaksinerte nå», fastslo en annen av dem som kommenterte.
Hvorfor fremstiller vaksinemotstandere seg som «de nye jødene»? Hva er det som får dem til å sammenligne seg med mennesker som ble forfulgt, utsatt for de grusomste overgrep og til og med drept?
– Konspirasjonsteorier er gjerne melodrama. De krever helter, ofre og skurker, skriver religionshistoriker og professor ved NTNU, Asbjørn Dyrendal, i en e-post til Faktisk.no.
Han har i mange år forsket på konspirasjonsteorier og konspirasjonskultur. Professoren forteller at vaksinemotstandere ofte låner offerstatusen fra symbolske offerberetninger:
– Der er vaksinemotstanderne heltemodige ofre, mens myndighetene portretteres som tyranniske og totalitære skurker.
Blant dem som har blitt portrettert som en totalitær skurk, er tidligere helseminister Bent Høie (H). Mens han fortsatt var statsråd, hadde noen montert hodet hans på det som egentlig er et maleri av Adolf Hitler. Det tyske jernkorset var byttet ut med logoen til Høyre, mens hakekorset på armbindet var erstattet med symbolet for FNs bærekraftsmål.
Kjetil Braut Simonsen er historiker og forsker ved Jødisk Museum i Oslo. Han forteller at etter 1945 har Holocaust, nazismen og jødene blitt veldig tunge symboler på undertrykking og grusomheter.
– De som bruker jødenes skjebne på denne måten, fremstiller seg selv som de ultimate ofrene, sier Simonsen.
– At dette brukes i samfunnsdebatten, helt løsrevet fra konteksten, er ikke noe nytt. Det kan man se i andre sammenhenger også, for eksempel ved at noen bruker begrepet «gestapo» om noe som er veldig strengt eller autoritært.
Gestapo var Nazi-Tysklands statlige politiske politi. De ble kjent for en brutalitet som har gjort navnet til et synonym for undertrykkelse og vold.
Simonsen understreker at han mener det er helt greit å diskutere koronatiltakene og være kritisk til myndighetene. Men han mener det er både historieløst og farlig at uvaksinerte sammenligner seg selv med jødene, og minner om at Holocaust var et systematisk folkemord på jøder i Europa:
– Ideologisk sett ble dette begrunnet med raseideologi, og forestillingen om at jødene sto bak en internasjonal sammensvergelse. Jødene ble ansett å stå bak alle mulige fenomener som nasjonalsosialistene var imot. De ble sett på som mektige, hensynsløse, og som en global trussel, sier Simonsen.
Han mener at dette ikke kan sammenlignes med kritikken mot dem som velger å ikke ta vaksine, eller tiltakene som er blitt foreslått for å stanse pandemien.
Forskeren ser en klar fare ved at Holocaust brukes som referanse når man snakker om vaksinemotstand:
– Her bruker man tunge symboler om ting som ikke har noe som helst med folkemord og totalitære bevegelser å gjøre. Hvis det gjøres i stort omfang, får det til slutt en innvirkning på folks historieoppfatning, mener Simonsen.
– Det er en relativisering av jødenes skjebne som trivialiserer ofrenes opplevelser og undergraver historiebevisstheten om Holocaust.
Men det er ikke bare motstandere av vaksiner og tiltak som fremstilles som «de nye jødene». Enkelte sammenligner også vaksinering med de grusomme medisinske eksperimentene som blant annet jøder ble utsatt for i konsentrasjonsleirene under krigen.
For dem er det altså de vaksinerte som er «de nye jødene», og som blir brukt som forsøkskaniner. Dette er tuftet på en oppfatning om at vaksinene er «eksperimentelle» fordi de ble så raskt utviklet. Det stemmer ikke.
Påstanden om at de som vaksineres utsettes for eksperimenter de ikke har samtykket til, er noe av bakgrunnen for forestillingen om at det vil komme en ny Nürnberg-prosess, en «Nürnberg 2.0». Da skal både statsledere, organisasjoner, legemiddelselskaper og journalister stilles for retten for forbrytelser mot menneskeheten, er påstanden.
Som Faktisk.no tidligere har skrevet, er dette bare tull. Ingen vet når den påståtte rettssaken skal være, eller for hvilken domstol. Frivillig vaksinering med godkjente vaksiner, kan heller ikke karakteriseres som forbrytelser mot menneskeheten.
Les også: