Av Julia Loge
Publisert 13. april 2021 kl. 07:44
Kjemiker Aleksander Sandtorv fra Universitetet i Oslo fortalte før påske om at han aldri mer kommer til å ha heldigital undervisning når pandemien slipper taket.
– Digitalisering pusher meg vekk fra det som jeg liker, jeg elsker vanligvis å undervise, men jeg liker det ikke nå. Det er vondt for noen som egentlig liker undervisningen, sa Aleksander Sandtorv i et åpenhjertig intervju med Forskerforum.
Sandtorv biter tennene sammen og kommer seg gjennom direktesendte forelesninger som sin egen tekniker med selvkjør i flere programmer, studenter på chat og selvsagt et fag å formidle.
«Det er de færreste som ønsker seg en radikal digital omstilling», konkluderer NIFU etter at de har spurt studenter, ansatte og ledelse ved universiteter og høyskoler om hvordan de ser for seg framtiden etter pandemien.
Det betyr at rett over halvparten ser for seg noe digital undervisning også etter pandemien, men 18 prosent vil foretrekke å bare ha fysiske forelesninger. Særlig ansatte i humaniora vil helst ha bare fysisk undervisning.
Under én prosent av de som svarte på NIFUs undersøkelse vil bare ha digital undervisning, og fem prosent vil ha digital undervisning med noe fysisk tilstedeværelse.
Men universitetsansatte gjør mer enn bare å undervise. Over 60 prosent mener at vitenskapelige konferanser er bedre når de ikke er digitale. Over halvparten mener at fysiske møter er helt nødvendig for forskningssamarbeidene. Samtidig mener 66 prosent at de kommer til å delta på færre konferanser og møter som krever reising.
Ifølge NIFUs undersøkelse er det særlig etablerte forskere som mener de kan reise mindre fordi de allerede har etablert nettverk. På den andre siden av karrierestigen står postdoktorene, og 43 prosent av dem mener at koronasituasjonen vil få negative konsekvenser for karrieren.
2020 gikk på mange måter i pluss, studentene avla flere studiepoeng, færre strøk, det var flere disputaser enn tidligere år og flere publiserte artikler. Men ifølge NIFU har de signaler fra flere fagmiljøer om at de nye prosjektene og ideene har lidd under den digitale kontakten.
NIFU har også intervjuet ledelse og administrativt ansatte ved to universiteter og en vitenskapelig høyskole. Etter pandemien ser de for seg:
Samtidig er det en bred oppfatning om at det ikke er mulig å gjenskape verdien av å faktisk møte folk. Digitale møter er ikke bra for arbeidsmiljøet og lite egnet for utvikling og kreativt arbeid, og faglige reiser er vanskeligere å erstatte enn administrative reiser, mener informantene.