Publisert 11. mai 2020 kl. 23:52
Koronaviruset har sørget for at de fleste skoleeksamener ved universiteter og høyskoler blir omgjort til hjemmeeksamener. Men én ting er å flytte en skriftlig skoleeksamen i statsvitenskap til studenthyblene. Noe ganske annet er det når eksamen skulle vært en ballettforestilling med 650 personer i salen.
Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) måtte, i likhet med alle andre universiteter og høyskoler, stenge dørene 12. mars. Men avgangsstudent i ballett Maria Pushkova og klassen hennes hadde en forestilling i juni å øve til. De fikk ikke møtes fysisk. I stedet hadde de ti studentene videoverført undervisning. Hver mandag til fredag i seks uker varmet hun opp på stuegulvet og logget på programmet Zoom. Pushkova støttet til seg en sykkel som står i stua. Andre støttet seg til møbler. Stuegulvet er ikke helt optimalt for ballett, så hun pleide å dyppe sokkene i vann for å få friksjon. Leiligheten er for liten til at hun kunne hoppe i fart. Det vakte latter blant medstudentene når katten hennes Lussi noen ganger satte seg midt på gulvet.
– Det er ikke optimalt, men jeg er selvfølgelig glad for at vi fikk til noe, sier hun.
Les også: Flere tusen eksamener flyttes nå hjem til studentene. Klarer universitetene å hindre juks?
Avgangsforestillingene- og utstillingene på KHiO er en stor årlig begivenhet. Dette er også avgangsstudentenes hovedeksamen. På dans får studentene jobbe med internasjonalt kjente koreografer, og forestillingene trekker mye publikum.
Men i år blir alle KHiO-forestillinger og utstillinger med publikum avlyst på grunn av koronasituasjonen. Det er ikke avklart hvordan avgangsstudentene skal få vist frem det de har øvd på.
– Vi jobber med alternative eksamensopplegg i forhold til det vi hadde planlagt. Et av alternative er å strømme forestillingene. Nå undersøker vi pris og noe så prosaisk som bredbåndsbredde på KHiO, sier dekan Snelle Ingrid Hall ved avdeling dans.
Les også: – Tror det blir vanskelig å samle mer enn 30 studenter før utgangen av 2020
Det var planlagt tre forestillinger for sisteårsstudentene på bachelor i ballett, samtidsdans og jazzdans. Forestillingen på jazzdans er det bestemt at skal få et slags filmformat.
– De spiller normalt for kanskje 650 publikummere på hver av avgangene. Å bare spille for en sensor er litt nedtur, sier Hall.
– Hvordan opplever studentene dette?
– Vi har tett kontakt med studentene, og de fortjener enormt mye berømmelse for hvordan de har taklet dette. De står på og greier å motivere seg. Men det er klart at det har vært tungt. Nå har avgangsstudentene våre fått noe tilgang til campus. Men mange har stått i veldig dårlig egnede omgivelser. Jeg må nesten si at de har vært heroiske. Det gjelder også våre lærere og gjestelærere. Disse studiene er ikke så veldig egnet til digital undervisning, sier hun.
For to uker siden fikk avgangsstudentene komme tilbake til KHiO for å øve sammen. Men det var under svært kontrollerte former, forteller student Maria Pushkova. De måtte fordele seg på to rom. De får ikke løfte hverandre og rulle over hverandre, som de vanligvis gjør. Avstandsreglene innebærer at forestillingen kommer til å se ganske annerledes ut enn planlagt.
– Det føltes ekstremt bra å være tilbake i studio. Det føltes som et privilegium, som er ganske rart, siden dette var mitt andre hjem bare seks uker tidligere, forteller hun.
– Vi skal ha forestilling, men vi vet fortsatt ikke om det bare blir over nettet. Jeg tror den blir det.
Hun og medstudentene skulle egentlig også ha fremført en forestilling i april, men den ble avlyst på grunn av koronasituasjonen.
Hun synes det er synd at hennes siste semester ble så amputert.
– Det er veldig frustrerende. Det var siste år på skolen, til høsten skal jeg begynne å jobbe. Det er så kjipt, for vårsemesteret er det semesteret man utvikler seg mest på. Men det er ikke så mye man kan gjøre med det. Alle er i samme båt.
KHiO er ikke de eneste som har måttet klø seg i hodet over hvordan eksamener skal avholdes. Ved Norges musikkhøgskole (NMH) skal rundt 160 studenter ha sin kunsteriske sluttpresentasjon dette semesteret.
Studie- og FOU-sjef ved NMH Camilla Sønstabø Thorkildsen skriver til Forskerforum at de avsluttende eksamenene skal gjennomføres, «men i tilpasset form, som tar høyde for gjeldende smittevernsrestriksjoner».
Dette innebærer eksamenskonsert uten publikum og begrensninger på ensemblestørrelse. Det kan også bety endret repertoarkrav, kortere varighet på eksamenskonserten eller en alternativ sluttpresentasjon som løses digitalt. Noen eksamenskonserter er også utsatt til høsten, og det er noen masterstudenter som har fått velge en digital form for sluttpresentasjon.
Det var også planlagt rundt 60 eksamenskonserter for studenter som avslutter førsteavdeling på bachelorstudiet, som er etter to år.
– Alle disse eksamenenskonsertene er kansellert og vurdering gjøres av faglærer uten avsluttende konsert, opplyser Thorkildsen.
Men disse studentene har to år igjen av utdanningen (bachelor på NMH er fire år), og de får en avsluttende eksamenskonsert når de fullfører det fjerde året.
Ved Fakultet for kunst, musikk og design (KMD) ved Universitetet i Bergen utgår alle utøvende og praktiske eksamenskomponenter, opplyser dekan Frode Thorsen. Fakultetet huser tidligere Kunst- og designhøgskolen i Bergen og Griegakademiet,
– Vi har lagt om eksamensformene for alle disse studentene slik at de kan gjennomføre på normert tid. Eksamensformene varierer en del avhengig av fag, men inneholder gjerne komponenter som skriftlige innleveringer, muntlige prøver samt helhetlig vurdering knyttet til gjennomførte obligatoriske aktiviteter, skriver han i en epost.
Han legger til at studenter, undervisere og administrasjon har gjort en «formidabel fellesinnsats for å få dette nødrammeverket på plass.»
Thorsen sier at de fleste studenter på alle årskull blir berørt på en eller annen måte, siden mange emner inneholder komponenter som utstilling/visning og konsertfremføring. For eksempel er det vanligvis rundt 160 eksamenskonserter på Griegakademiet. Disse studentene istedet en helhetlig vurdering.
Les også: Hvorfor bruker alle Zoom? Hvorfor er vi så avhengige av kommersielle amerikanske tjenester?
Dekan på KHiO Snelle Ingrid Hall mener de har klart å gi sine dansestudenter forsvarlig tilbud. Men det er ikke noe hun kunne tenke seg å gjøre igjen.
– De får en fullverdig utdanning og de får ikke store hull, men den er ikke optimalisert. De får også en annen type kompetanse enn de tidligere kullene får med seg, som jeg tror de vil ha glede av i fremtiden. Vi har holdt undervisningen oppe, og jeg mener vi har gitt et forsvarlig tilbud. Men dette er ikke noe jeg har lyst til å gjøre igjen, for å si det sånn. Jeg ser ikke at dett er en egnet form, det er en kriseløsning.
Les også: