Av Svein Stølen, rektor ved Universitetet i Oslo
Publisert 12. januar 2021 kl. 11:31
John Peter Collett problematiserer at Strategi 2030 har som en ambisjon å utdanne studenter med kunnskap, evne og vilje til å skape en bedre verden, og kanskje har han et poeng.
På den annen side er det vel åpenbart at det vil være forskjellige meninger om hvordan verden kan bli bedre, men at studenter skal tilegne seg kunnskap, evne og vilje til å angripe samfunnets større og mindre utfordringer er likevel ingen dårlig ambisjon. Det krever at studentene tenker selv, utfordrer sine lærere og etablerte sannheter.
Vi har ikke definert «en bedre verden», og det er selvsagt ikke mulig. UiOs ledelse har ikke på noe tidspunkt utgjort et meningspoliti. Vi har tvert imot argumentert for at vi må tåle meninger vi ikke selv liker. Vi har arbeidet kontinuerlig for akademisk frihet og institusjonell autonomi som grunnleggende forutsetninger for at universiteter skal kunne oppfylle sitt samfunnsoppdrag.
Disse forutsetningene sikrer rom for at universitetene utfordrer, kritiserer og bereder grunnen for nye perspektiver, ny kunnskap og nye løsninger. Vi skal utøve og forsvare akademisk frihet i dialog med samfunnet, nasjonalt og internasjonalt. Og studentene skal selvsagt ta del i dette. Jeg vil dessuten gi studentene honnør for nettopp å tenke selv, og for å bruke sin «stemme». I de seneste årene ikke minst til å argumentere for klima/miljø og bærekraft.
Les innlegget til Collett her: