Av Bjørn Haugstad, statssekretær i Kunnskapsdepartementet
Publisert 3. mars 2016 kl. 09:46
Det pågår en debatt om utdanningskvalitet i universitets- og høyskolesektoren. Forskerforum har nylig hatt på trykk to innlegg som begge tar opp sentrale temaer i denne debatten. Torkel Brekke skriver at studentene må integreres bedre i det faglige og sosiale fellesskapet og involveres i de ansattes forskningsaktiviteter. Norsk nettverk for universitets- og høgskolepedagogikk v/Hans Erik Lefdal, Gunn Engelsrud, Tone Dyrdal Solbrekke og Yngve Nordkvelle tar til orde for at formell pedagogisk utdanning burde være et krav for å bli tilsatt ved universiteter og høyskoler.
La meg starte med å takke for innleggene. Debatten er velkommen og viktig. Jeg ser dette som gode innspill til den kommende stortingsmeldingen om kvalitet i høyere utdanning som skal legges frem våren 2017. Arbeidet må ses i sammenheng med de betydelige utfordringene Norge står overfor, knyttet til klimautfordringer og bortfall av petroleumsinntekter, grønt skifte, demografisk utvikling med vesentlig større andel eldre, migrasjon, behov for å styrke vår globale konkurransekraft, ny teknologi som gir omstilling i næringslivet, for å nevne noe. Vi klarer ikke håndtere disse utfordringene uten at høyskoler og universiteter mobiliserer.
I en verden i endring er det noen ferdigheter som blir enda viktigere enn før, selv om de har vært en del av høyere utdanning i århundrer. Eksempler på slike ferdigheter er evnen til å lære i seg selv, til å håndtere og fortolke kompleks og tvetydig informasjon, kritisk tenkning basert på fagkunnskap, kreativ problemløsning og etisk refleksjon. Og ikke minst evnen til å samarbeide på tvers av grenser, enten de er geografiske, kulturelle, mellom sektorer eller mellom forskjellige fag.
Vårt utgangspunkt for meldingsarbeidet er at mye fungerer bra i norsk høyere utdanning, og at det beste i Norge står seg mot det beste internasjonalt. Studiebarometeret og kandidatundersøkelsene viser at studenter ved norske høyere utdanningsinstitusjoner er godt fornøyde med kvaliteten på studieprogrammene. De aller fleste kandidatene klarer seg godt på arbeidsmarkedet, og stadig flere studenter gjennomfører på normert tid. Likevel er det flere områder der vi fortsatt ikke er gode nok. Det faglige nivået på utdanningene varierer for mye. I for mange studieprogrammer kan man oppnå ganske gode karakterer med ganske begrenset studieinnsats, ofte godt under 30 timer i uken. Det er kombinasjonen av studieinnsats og karakterer som avslører at dette er studieprogrammer med lavt ambisjonsnivå, og som dermed ikke tar studentene på alvor.
Videre er det stadig et mål å øke gjennomføringen. Det finnes en del rasjonelle valg som fremkommer i statistikken som manglende gjennomføring, men det er god grunn til fortsatt å regne manglende gjennomføring som et kvalitetsproblem i norsk høyere utdanning. Vi trenger også mer helhetlige studieprogrammer, altså studieprogrammer som henger godt sammen, og en bedre kobling til arbeidslivet. Og ikke minst trenger vi tydelig ledelse og en kultur der studentene ses på som en del av det akademiske fellesskapet.
På kontaktkonferansen for universitetene og høyskolene 12. januar i år fremhevet kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen fem faktorer for kvalitet som bør være førende:
Både UH-pedagogenes og Brekkes innlegg finner gjenklang i disse faktorene. Jeg er enig i det meste i Brekkes innlegg. Utfordringen blir å finne de gode løsningene for hvordan vi skal få det til i praksis. Mye av arbeidet må skje på institusjonene, i studieprogrammene, men vi skal naturligvis bruke meldingsarbeidet til å se på rammevilkår og tiltak på nasjonalt nivå.
I likhet med UH-pedagogene tror også vi at mye av nøkkelen ligger i de vitenskapelig ansattes pedagogiske kompetanse. Pedagogisk opplæring av dem som underviser i høyere utdanning, har positiv effekt på studentenes læring. Det viser forskning, og det er også det klare budskap fra både studenter og andre i sektoren. Men den unisone tilbakemeldingen er samtidig at pedagogisk kompetanse likevel ikke blir tillagt nok vekt. Kvalitetsmeldingen vil drøfte hvordan vi kan heve utdanningsvirksomhetens status ved institusjonene, og hvordan vi kan styrke de vitenskapelig ansattes pedagogiske kompetanse. UH-pedagogene skriver det godt i sitt innlegg: «Utfordringen er å få underviserne ut av sine private rom og skape en kultur for kvalitet der lærernes formelle kompetanse gis mulighet for utvikling på hvert enkelt lærested». Hvorvidt løsningen er strengere nasjonale krav og standarder, må vurderes nærmere før vi kan konkludere.
Kunnskapsministeren vil snart sende ut et oppdragsbrev til UH-institusjonene, der vi ber om innspill til kvalitetsmeldingen. Vi vil også legge ut en åpen invitasjon til innspill på www.regjeringen.no.
Jeg håper på mange gode diskusjoner om utdanning i tiden fremover!